Meer motivatie en betrokkenheid met Gamification

Houd je ook zo van spelletjes spelen? Is je antwoord ja, dan ben je hierin niet de enige. Naast traditionele bordspellen spelen veel mensen tegenwoordig ook video games. Deze video games zijn vaak erg verleidelijk en soms zelfs een beetje verslavend. Het motiveert de speler om door te gaan. Daarom gebruiken bedrijven deze technieken ook steeds vaker om mensen te motiveren en te verleiden. Hoe dit in z’n werk gaat, lees je in deze blog.

Wat is gamification?

Gamification is het inzetten van game elementen en game design in een ‘niet-game omgeving’ om doelgedrag en betrokkenheid te bevorderen (Bouma, z.d.). Tevens wordt het toepassen van game elementen gebruikt om deelnemers te motiveren en ze een bepaalde ervaring mee te geven.

Consequenties bepalen gedrag

Bij gamification is het belangrijk dat bijgedragen wordt aan het behalen van doelen. Deelnemers worden voornamelijk gemotiveerd door de uitdaging, actie, progressie en feedback die games met zich meebrengen (Teunissen, 2013). Daarnaast dragen beloningen bij aan het stimuleren van herhalingen. Gedrag wordt namelijk bepaald door de consequenties die het met zich meebrengt. Wanneer gedrag wordt opgevolgd met een beloning, dan zal een persoon sneller geneigd zijn om dit gedrag te herhalen (Berg, 2015). Als gedrag wordt opgevolgd door een ‘straf’ dan zal een persoon dit gedrag juist proberen te vermijden.

Voorbeelden van beloningen

Gamification is voor bedrijven op verschillende manier toe te passen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld uitdagingen stellen die de deelnemer aan kan gaan. Bij het behalen van bepaalde prestaties of resultaten kan het bedrijf punten toekennen of badges uitreiken. Dit motiveert mensen om door te blijven gaan. Daarnaast vinden mensen het vaak prettig als zij hun progressie kunnen zien en feedback krijgen op hetgeen zij doen.

Een goed voorbeeld van gamification is de Nike+ Running App. Deze app houdt niet alleen hardloopstatistieken bij, maar stelt ook uitdagingen, geeft feedback en beloont de hardloper met punten en badges. Daarnaast zijn er diverse ranglijsten. Dit kan ervoor zorgen dat hardlopers gemotiveerd raken om hoger in de ranglijst te komen.

Meer is niet altijd beter

Gamification kan in verschillende mate worden toegepast. Het is hierbij niet per se hoe meer, hoe beter. Als een website zomaar spelelementen toevoegt zonder dat dit aansluit op de intrinsieke motivatie van een gebruiker zal dit juist leiden tot demotivatie en zelfs frustratie. Soms zorgen hele kleine en simpele technieken al voor een groot resultaat. Zo heeft LinkedIn de ‘profile strength’ die aangeeft hoe ver iemand zijn profiel heeft ingevuld. Gebruikers ervaren het als onprettig als dit balkje maar amper gevuld is en zijn daardoor eerder geneigd om aanvullende gegevens in te vullen.

 linkedin-profile-strength

Al met al kan gamification dus echt van toegevoegde waarde zijn voor een bedrijf. Het zorgt niet alleen voor meer motivatie maar creëert ook meer betrokkenheid.

Bronnen:

Berg, C. v. (2015, November 30). Wat is de rol van motivatie binnen gamification? Opgeroepen op December 18, 2016, van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2015/11/30/wat-is-de-rol-van-motivatie-binnen-gamification/

Bouma, M. (z.d.). Omzet verhogen en winst maken met Gamification. Opgeroepen op December 18, 2016, van Winst Magneet: https://www.winstmagneet.nl/omzet-verhogen-en-winst-maken-met-gamification/

Teunissen, R. (2013, Mei 31). Wat is gamificatino nou eigenlijk? Opgeroepen op December 18, 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/wat-is-gamification-nou-eigenlijk

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s